UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer krokom bygglekplatser lindängeskolan slu hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter lek suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende vägledning barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö miljö parker antologin högskolan i gävle london utemiljöer linköping användning av skollokaler magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt intervjuer skolhusgruppen evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet video jämförelse utvärdering ur play utevistelse studenter adlibris råd kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden göteborg norge inkluderande friyta nätverk rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen gymnasium npf kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring bobergsskolan stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous skr konferens lärmiljöer förskolan stort a arkitektur gåturer skolplanering förskola skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok allmänna råd tegelhagens skola berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum movium malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg johan skytteskolan arvika nätverksmöte louise sassene möblering högstadieskola energi skolgårdsgestaltning sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan 3d-glasögon bygge studieresor programhandling oecd ele post occupancy evaluation podcast lunaskolan pedagogiskt program fridaskolan tak tellusborgsskolan fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla gradänger bygga sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter stavsborgsskolan jungmark finsk skolarkitektur varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering universet sweco disputation webbinarium behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur dialog framtidsspaning hemsida lärarnas tidning multifunktionshus enkät stadsbyggnad sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon